Dezvoltarea Inteligentei Artificiale

Încă de la început considerăm necesar să definim noțiunea de Inteligența Artificială (IA), așa vom înțelege mai bine impactul pe care îl va avea dezvoltarea tehnologiei și implicit a societății în această direcție.

Așadar, ce este IA? În primul rând ar trebui să punctăm ce nu este. Ea nu este un simplu soft/program cu care ne-am obișnuit să îl avem pe orice dispozitiv electronic. Este mult mai mult decât atât.

IA este un sistem digital inteligent din care învață singur, își dezvoltă singur sisteme de căutare și de învățare, poate avea chiar limbaj propriu (fără a putea fi înțeles de oameni), își dezvoltă singur rețele neuronale artificiale, își poate scrie propriile programe, dar cel mai important este faptul că el are putere de decizie. În funcție de cunoașterea pe care o are, poate decide acțiunile pe care le face sau nu le face, putând să prevadă rezultatul acestora. Cu alte cuvinte, IA nu mai depinde de o comandă umană. Așadar, IA evoluează singură, prin analizarea datelor, extinzându-și treptat rețelele neuronale, îmbunătățindu-și performanțele. Ea învață cu o viteză mult superioară omului, își planifică modul de învățare și de structurare a datelor și mai ales decide singură.

IA nu mai este o ficțiune sau o cercetare de laborator, ea este o realitate care a început să aibă un impact major în societate. Pentru acest impact trebuie să ne pregătim. Ceea ce poate face o IA este cam tot ce omul poate să facă la locul de muncă. Ea poate manipula obiecte, poate recunoaște scrisul de mână, poate recunoaște fețele cu o acuratețe foarte mare – putând chiar recunoaște starea emoțională a omului după trăsăturile feței din acel moment – poate înțelege limbajul și chiar poate traduce instantaneu atunci când este cazul, recunoaște amprente și poate detecta obstacole, poate face predicții de vreme, poate face diagnosticări medicale și are abilitatea de a se adapta rapid, fără probleme, în condiții extreme etc., pentru că aici am enumerat doar câteva dintre abilitățile pe care le poate avea IA.

Un lucru esențial ce ar trebui avut în vedere este cel al intimității, al protecției datelor cu caracter personal în interacțiunea cu o IA. Datele cu caracter personal sunt informațiile referitoare la persoană, adică cele care privesc viața personală, publică sau profesională – informații care privesc identitatea fizică sau fiziologică, adresa fizică sau digitală, informații postate pe site-uri, informații medicale, informații legate de codurile digitale de acces. Prin preluarea și/sau prelucrarea datelor cu caracter personal se înțelege orice operațiune care se desfășoară asupra datelor cu caracter personal, pe care o face cineva. Aceste date pot fi colectate de către o IA, ea având posibilitatea ca în extrem de scurt timp să afle despre o persoană lucrurile cele mai intime. De la tensiunea arterială, compoziția sângelui și bolile de care suferă, până la adresele fizice sau digitale, unde a fost acea persoană, cu cine și ce a vorbit în acea zi, ori care sunt conturile ei bancare.

Adevarul este ca granita dintre tehnologie si oameni este din ce in ce mai subtire, iar viitorul arata din ce in ce mai science fiction. Deja lucram cot la cot cu roboti industriali, stirile ne vin pe Facebook, Siri ne raspunde la intrebari, iar Alexa a preluat controlul asupra vietii noastre casnice.

Indiferent daca aceasta dezvoltare tehnologica fara precedent ne sperie sau ne face si mai curiosi in legatura cu ceea ce va urma, inteligenta artificiala (AI) ne va schimba indiscutabil vietile. Impactul va fi major, insa ramane discutabil daca tehnologia va aduce doar schimbari bune, sau va atrage dupa sine si efecte negative.

Parerile sunt impartite, inclusiv in ceea ce priveste noile joburi, noile locuri de munca si, mai mult, noii angajati. Pentru ca odata cu preluarea unei parti importante din munca oamenilor de catre roboti si tehnologie, exista temerea justificata ca multe joburi vor disparea si multi angajati vor ramane fara locuri de munca.

Desi AI ne va imbunatati viata in multe feluri, ingrijorarea cea mai mare ramane cea legata de impactul pe care il va avea asupra fortei de munca. Specialistii sustin ca omenirea trebuie sa se astepte la milioane de locuri de munca ce vor fi preluate de masinarii, in timp ce ocupantii lor vor ramane someri.

Deja au fost automatizate foarte multe joburi monotone, repetitive. Activitatile legate de operatiunile de call center, clasificarea documentelor, moderarea si editarea de continut se bazeaza tot mai mult pe tehnologie si pe automatizare si mai putin pe munca umana. Acelasi lucru se intampla si in cazul fabricilor: oamenii sunt inlocuiti de roboti inteligenti, care se orienteaza usor in spatiu, pot gasi si muta sau pot efectua operatiuni complexe de asamblare. Spre exemplu, la o fabrica din China, 800 de roboti au inlocuit 24000 de lucratori! Dar, odata cu perfectarea noilor tehnologii, AI se dovedeste a fi foarte eficienta si in unele activitati mai complexe. Cel mai elocvent caz este acela al masinilor autonome care pot „intelege” mediul si dinamica unei masini, pot „vedea”, pot decide si actiona in timp real.

Un program de inteligenta artificiala i-a invins pentru prima data pe oameni intr-un joc multiplayer

O echipa de programatori de la o companie britanica specializata in inteligenta artificiala (AI) a antrenat "agenti" autonomi intr-un joc de tip multiplayer (la care participa mai multi utilizatori, n.r.), care au devenit atat de eficienti, incat i-au invins pe utilizatorii umani si au stabilit astfel o premiera mondiala, informeaza AFP.

Aceasta realizare i-a adus echipei de la DeepMind, filiala a companiei-mama ce detine Google, Alphabet, un studiu publicat joi in prestigioasa revista Science.

Pana la aceasta reusita, computerele i-au invins pe oameni in jocuri, insa in cadrul unor confruntari fata in fata, in formatul "unu la unu": Deep Blue l-a invins pe Gari Kasparov la sah in 1997 si AlphaGo, construit de Google, l-a invins pe marele maestru sud-coreean al jocului de go Lee Se-Dol in 2016.

Jocurile multiplayer sunt insa diferite, deoarece necesita o competenta umana complexa: cooperare si munca in echipa, in medii complexe.

Programatorii de la DeepMind, coordonati de Max Jaderberg, au folosit o versiune modificata a celebrului joc "Quake III Arena", lansat pentru prima data pe piata in 1999 si care a ramas popular in universul pasionatilor de Esport.

Modul selectat a fost "Capture the Flag" ("Capturarea steagului") . Jucatorii trebuiau sa intre in posesia drapelului echipei adverse, protejandu-l in acelasi timp pe al lor. Acest lucru ii obliga sa atace si sa se apere in acelasi timp, fapt care necesita stabilirea unei strategii.

Agentii AI s-au antrenat singuri la acest joc, apoi au infruntat profesionisti umani angajati pentru a testa jocuri video.

Fara utilizare militara



Pentru antrenarea agentilor autonomi, programatorii au recurs la ceea ce se numeste "invatare prin consolidare".

"La inceput, ei nu stiau absolut nimic si actionau intr-o maniera complet aleatorie, se loveau de toate colturile", a explicat Max Jaderberg pentru AFP.

Programatorii doar le-au trasat un obiectiv: capturarea steagului. Agentii AI au trebuit sa isi dezvolte propriul sistem de recompensa interna pentru fiecare actiune necesara obtinerii acelui rezultat.

O alta inovatie a constat in antrenarea mai multor agenti AI impreuna, nu separat. Cercetatorii si-au dat seama ca agentii progresau mult mai repede daca lucrau in grup.

De asemenea, programatorii au inoculat agentilor AI "doua viteze de gandire", inspirandu-se din titlul bestsellerului "Thinking Fast and Slow", publicat de Daniel Kahneman, laureatul premiului Nobel pentru economie pe anul 2002.

"O parte a agentului reactioneaza foarte repede si isi actualizeaza propriile convingeri foarte repede, in timp ce o alta parte a agentului le actualizeaza mai lent. Aceste doua tipuri de convingeri se influenteaza reciproc si modeleaza perceptia agentului asupra lumii", a explicat Max Jaderberg. Cercetatorii din echipa DeepMind au preferat sa nu faca niciun fel de comentariu atunci cand au fost intrebati despre eventuale utilizari militare ale acestui tip de inteligenta artificiala.